Kim jest „dobry” menadżer? Jaka jest rola menadżera i zależność na linii menadżer – artysta? Z Przemysławem Kubajewskim z Akademii Menadżerów Muzycznych rozmawia Rafał Konieczny.
- Jak znaleźć menadżera muzycznego?
Najlepszym, preferowanym sposobem jest, aby sam menadżer zgłosił się do artysty, ponieważ zainteresował się jego twórczością. Dużo osób pracujących w wytwórniach, jest czynnymi słuchaczami programów talent show i tam wyłapują utalentowanych artystów. Trzeba dać się dostrzec. Warto również szukać kadry menadżerskiej wśród absolwentów Akademii Menadżerów Muzycznych.
- Cechy dobrego menadżera
Menadżer powinien rozumieć i czuć muzykę artysty. Musi być otwarty, błyskotliwy, stanowczy. Jeśli wyrzucają go drzwiami, on wchodzi oknem. Warto, aby miał wizję kariery artysty, utarty plan. Powinien posiadać wiedzę o rynku muzycznym, koncertach, festiwalach. Mile widziane są umiejętności handlowo-negocjacyjne. Często menadżer ma pod swoją opieką kilku wykonawców – musi być zatem dobrze zorganizowany.
- Rola menadżera
Najważniejszą rolą jest sprzedawanie i promocja muzyki wokalisty. To menadżer kreuje jego wizerunek. Oprócz zajmowaniem się social mediami i bookingiem koncertów, menadżer musi mieć wiedzę prawną i administracyjną – jak sporządzać umowy, jak zdobyć dodatkowe pieniądze (dotacje). Podczas tras koncertowych, to on dba o załatwianie noclegu, zorganizowanie ekipy. Menadżer – multitasking.
- Zarobki
Zazwyczaj zarobkiem menadżera jest prowizja od dochodów artysty. Nie ma tu ustalonej stawki. Często umowy zawierane są ustnie. Tworzenie sesji zdjęciowych, autoryzacja wywiadów, współpraca ze znanymi markami, udział w eventach kulturalnych – od organizacji każdego wydarzenia pobierane są profity.
- Self management
Jeśli jesteśmy początkującymi artystami i dopiero stawiamy muzyczne kroki, zalecane jest samodzielne zajęcie się sferą biznesową. Warto, aby wokalista zainteresował się zagadnieniami praw autorskich, szeroko pojętą promocją. By sam miał podstawowe umiejętności strategiczno-organizacyjne.
- Od czego powinien zacząć artysta?
Jeśli wokalista myśli poważnie o karierze, musi zacząć tworzyć autorskie utwory, posiadać profesjonalny sprzęt, nagrywać klipy. Dopiero później myśleć o współpracy z menadżerem. Obecnie w Polsce podaż jest większa niż popyt. Co piątek widzimy masę nowych singli i studyjnych albumów. Trzeba mieć pomysł na siebie, być kreatywnym i oryginalnym. Nie liczy się ilość, a jakość. Z biegiem czasu, to sam menadżer dostrzeże i odkryje potencjał naszej twórczości.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapraszamy do obejrzenia całego wywiadu Management dla Artystów oraz innych wywiadów na stronie Delphy Records na Facebooku.

0 komentarzy