Jak przygotować się do premiery własnej piosenki?
Jako wokalista – jesteś „marką”, a Twój nowy utwór – to „produkt”, który trzeba w odpowiedni sposób wprowadzić na rynek muzyczny, poinformować o nim potencjalnych odbiorców oraz zachęcić ich do jego odsłuchania. Wielu początkujących artystów żyje w przekonaniu, że wszelka praca kończy się wraz z otrzymaniem finalnego masteringu. Następnie utwór jest wydawany na platformach cyfrowych, jest wrzucany na YouTube i co się wtedy dzieje? Nic. Nikt nie słucha, mało kto chwali – kończymy na niewielkiej liczbie wyświetleń z frustracją i żalem.
Dlaczego Delphy?
W Delphy Reocrds przygotowując wokalistów do premier, wiemy co się sprawdza, a co nie. Dlatego chcemy teraz podzielić się trzema największymi błędami, z którymi się spotykamy na co dzień.
Pracuj TYGODNIE PRZED premierą
Najczęstszym błędem jest myślenie o premierze, gdy… utwór jest już gotowy i za parę dni ma zostać pokazany światu. W 90% przypadków jest to już o kilka tygodni za późno.
Promocję singla można zaczynać nawet od pierwszego spotkania z songwriterem (ale nie zawsze tak się da). W miarę „bezpiecznym” czasem na burzę mózgów ze specjalistami dotyczącą przygotowania promocji nowego singla, jest okres ok. 8 tygodni poprzedzający zakładaną datę publikacji. Wtedy jest czas na wszystko – ustalenie strategii na social media (FB/IG/YT/TT), wykonanie zdjęć i grafik, przygotowanie się do kontaktowania się z mediami i ogarnięcie wielu innych aspektów wprost NIEZBĘDNYCH aby premiera była owocna.
Samo opublikowanie singla w Internecie niewiele da, jeśli wcześniej nie skonsultujecie swoich pomysłów promocyjnych z profesjonalistami i nie ustalicie sposobu ich realizacji w praktyce. Co chwilę na świecie wydawany jest nowy singiel. Nikt Was nie „odkryje”, jeśli sami nie dacie się odkryć, a temu „odkryciu” trzeba pomóc, zatem – PLANUJCIE zawczasu i nie odkładajcie wszystkiego na ostatnią chwilę!
Zadbany YOUTUBE to podstawa!
W Polsce serwis YouTube to wciąż miejsce, w którym najczęściej słucha się muzyki (w odróżnieniu od innych krajów, gdzie piosenki są odsłuchiwane przede wszystkim na Spotify i Tidalu). Większość wokalistów chce być królami na YouTube, a jednocześnie nigdy nie zwrócili uwagi np. na „Studio Twórców” czy chociażby na to, że opis piosenek i dobór odpowiednich tagów ma tam bardzo duże znaczenie.
Przed premierą kanał trzeba przygotować, a praca nad nim powinna stanowić część zaplanowanej wcześniej strategii promocyjnej, o której napisaliśmy w punkcie wyżej. Dobrze prowadzony kanał na YouTube wygląda SCHLUDNIE, SPÓJNIE i CZYTELNIE. Wszystko powinno być uzupełnione – informacje podstawowe o wokaliście i o samym kanale, miniaturki filmów, grafika na stronie głównej, linki URL do stron zewnętrznych, itd.
YouTube to potężne narzędzie reklamowe, w które można zainwestować w podobny sposób, jak inwestuje się w płatne promocje na Facebooku (to spore uproszczenie). Na rynku muzycznym (w tym u nas w Delphy Records) są od tego specjaliści, którzy pomogą Wam ustawić publikację piosenki na konkretną datę czy doradzą, w jakie działania na YT najlepiej wrzucić trochę pieniędzy, aby piosenka cieszyła się większą popularnością. PS. NIE KUPUJCIE WYŚWIETLEŃ, Wielki Brat YouTube to widzi!
Spójne zdjęcia i grafiki / MOOD BOARD
Obraz tworzy wizerunek produktu i marki – czyli Was i Waszej piosenki. Na tym nigdy nie powinno się oszczędzać. Grafiki w niskiej jakości, tworzone byle jak, „po taniości i na szybkości” – nie sprawdzą się, jeżeli myślicie nad przeprowadzeniem profesjonalnej premiery swojego utworu. Żyjemy w czasach, w których wszyscy mamy dostęp do różnych, nawet darmowych programów graficznych, za pomocą których można nietrudno stworzyć ładne obrazy i dobrze retuszować zdjęcia, bez znajomości sztuczek profesjonalnych grafików.
Najlepiej zacząć od zaplanowania, jakimi kolorami i stylami chcecie się posługiwać w komunikacji – stwórzcie sobie kolaż zdjęć i ilustracji, tzw. „MOOD BOARD”. Warto zastanowić się, czy np. kolor różowy pasuje do piosenki (produktu) i do Was, jako marki? Czy może lepiej błękit? Czy przyszła okładka, kiedy będzie błękitna – będzie pasować do klimatu piosenki? Czy kiedy wyjdziesz na scenę w błękicie, to będziesz czuł się sobą? Jakie zdjęcia zrobić sobie na Instagrama, aby to było spójne z całą koncepcją?
Okładka i Wasze grafiki, którymi posługujecie się promując swoją twórczość, to nie musi być majstersztyk. Ale jeżeli śpiewacie o przezwyciężaniu własnych słabości, a potem używacie czcionki Comic Sans na okładce, to ta taktyka nie ma prawa się udać. Zadbajcie o swój własny, spójny i oryginalny branding wizualny!
Planowanie kluczem do sukcesu?
Szkoda miesiącami tworzyć coś, co dotrze tylko do 100 osób. Zawczasu zaplanowana premiera, przygotowany odpowiednio kanał na YouTube, wszystko okraszone ładnymi zdjęciami i ilustracjami – to totalna podstawa, aby móc wykonywać dalsze kroki (jak np. komunikowanie się z mediami czy ustalanie działań na social media), które przyczynią się do sukcesu Waszej piosenki podczas premiery!
Delphy Records to inkubator artystyczny dla wokalistów – jesteśmy po to, aby nie tylko tworzyć Wam Wasze piosenki, ale także po to, aby pomóc Wam z tym wszystkim, o czym dziś napisaliśmy!
0 komentarzy