Jak przygotować się do zbudowania solidnej kariery za granicą? Kto jest kluczowym partnerem dla artysty, w kontekście eksportowania własnej twórczości? Z Dyrektorem Music Export Poland – Markiem Hojdą rozmawia Rafał Konieczny.
- Biuro eksportu muzyki
Music Export Poland to biuro eksportowe polskiej muzyki, które stawia sobie za cel doprowadzenie do radykalnego zwiększenia eksportu naszych utworów, artystów i nagrań na rynki zagraniczne. Realizacji tego przedsięwzięcia podjęły się – dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego – zrzeszające twórców Stowarzyszenie Autorów ZAiKS oraz reprezentujący firmy muzyczne Związek Producentów Audio-Video. Naturalnym obszarem działania tych organizacji jest promowanie i upowszechnianie repertuaru swoich członków zarówno w kraju, jak i poza jego granicami.
- Działalność MExP
Celem MExP jest zwiększenie ilości polskiej muzyki za granicą. Opiera się na działalności edukacyjnej, poprawianiu umiejętności eksportowych, budowaniu bazy danych oraz organizacji misji handlowych do różnych krajów. Działalność biura powinna przełożyć się na wzrost przychodów, jakie twórcy, artyści i producenci uzyskują – bezpośrednio lub poprzez swoje organizacje zawodowe – spoza kraju.
- Zaistnienie na rynku zagranicznym
Aby zdobyć popularność za granicą, warto wyjechać z ojczystego kraju i zapoznać się z możliwościami w innym państwie. Lecz najpierw kluczowe jest, aby pokazać się lokalnej publiczności. Grać jak najwięcej koncertów, promować muzykę, zaoferować coś oryginalnego i niespotykanego. Trzeba umieć poruszać się na scenie i przede wszystkim dobrze śpiewać. Warto poczytać biografie polskich artystów, którzy odnieśli sukces za granicą – Urszuli Dudziak, Margaret, Anny Marii Jopek czy Riversade.
- Kontakty biznesowe
By nasze plany mogły się powieść, trzeba rozpoznać sytuację, dowiedzieć się o eksporcie muzyki. Nawiązać formalne kontakty z zagranicznymi biurami PR i zapoznać się z możliwościami promocji polskiej muzyki na zagranicznych imprezach. Pozwoli to określić sposoby pozyskiwania funduszy na finansowanie działalności czy możliwości współpracy.
- Działaj lokalnie, myśl globalnie
Zaistnienie za granicą jest bardzo trudne. Sam polski rynek cechuje ogromna konkurencja i rywalizacja. Masa talent show i konkursów dla debiutantów, nie ułatwia przebicia się. Fundamentalna jest praca u podstaw – ćwiczenia głosu, budowanie lokalnej publiczności, udział w konferencjach i warsztatach. Warto uczestniczyć w songwriting campach – poszerzamy przez to swoje kontakty z twórcami.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapraszamy do obejrzenia całego wywiadu Wystąp za granicą oraz innych wywiadów na stronie Delphy Records na Facebooku.

0 komentarzy