Serwis Spotify opublikował właśnie pierwsze badanie typu Fan Study stworzone na podstawie danych zebranych w serwisie. To wskazówki i tendencje zmian w strukturze użytkowników platformy, przydatne zwłaszcza dla artystów, którzy chcą świadomie zajmować się dystrybucją muzyki, a także rozwijać swoją bazę fanów. W przyszłości może ona posłużyć jako pomoc w realizacji głównych celów promocyjnych oraz ekspansji na światowe rynki muzyczne.
W badaniu przeanalizowano miliony danych dotyczących użytkowników Spotify, które pozwoliły wyłonić kilkanaście trendów i kierunków rozwoju. To one obecnie rządzą światem odbiorców streamingowej muzyki. Jeśli chcesz działać świadomie – też powinieneś je znać!
- Szansa na sukces czeka na innym kontynencie?
Zastanawiasz się, gdzie najchętniej słucha się nowych utworów na Spotify? W Ameryce Południowej! Z badań wynika, że w największych miastach regionu: Sao Paulo (Brazylia – miejsce 1 w raporcie Spotify), Santiago (Chile – miejsce 2 ), Buenos Aires (Argentyna – miejsce 13) najchętniej testują muzyczne świeżynki. Może to znak, że swojej niszy powinieneś szukać właśnie w gorącej Ameryce Łacińskiej?
- Granice między gatunkami wciąż się zacierają
Powinieneś wiedzieć, że Twoi odbiorcy słuchają różnych gatunków muzycznych. Przykładowo: 43% fanów muzyki pop słucha także hip-hopu, a 45 % miłośników klasycznych brzmień wspomina o żwawszym biciu serca przy dźwiękach muzyki elektronicznej. Nic nie stoi na przeszkodzie, byś także oznaczał swoje utwory różnymi gatunkami muzycznymi, by zwiększyć swoje dotarcie do amatorów różnych wariantów muzycznych.
- Lokalna muzyka staje się globalna
Regionalna muzyka ma w sobie ogromny potencjał. Świat stał się globalną wioską, co oznacza, że Twoi odbiorcy mogą znajdować się w miejscach, w których zupełnie się ich nie spodziewasz. Ponad 80% odtworzeń utworów muzyki K-Pop, techno czy reggae odbywa się poza granicami krajów, które uważane są za ich kolebkę.
- Fani docierają do serwisu na różne sposoby
Nowi odbiorcy przybywają do serwisu z różnych źródeł – sam możesz się ich nie spodziewać. Mało tego – nowi słuchacze potrzebują dużo dobrej muzyki! Od 2020 do 2021 liczba poleceń utworów z LinkedIna na Spotify wzrosła o 153,1 %. To znak dla Ciebie, że warto wykorzystywać różne sieci połączeń, zwłaszcza w mediach społecznościowych, by pogłębiać swoje więzi z fanami.
- Zapisane utwory odsłuchiwane są częściej
Badania pokazują, że fani, którzy zapisują utwory ze Spotify mają zdecydowany zamiar później je odtworzyć. Ale nie za kilka dni czy miesięcy. Bądź cierpliwy. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że pół roku później Twój utwór będzie miał 3 razy więcej odtworzeń, niż w momencie styku z nowym odbiorcą. Podobnie sprawa wygląda z playlistą. Jeśli już na nią trafisz – dobra wiadomość. Twoja piosenka będzie słuchana o 41 % częściej, a Twój profil będzie oglądany o 12 % chętniej niż przedtem.
- Wierni fani słuchają więcej
Twoi najwięksi fani mogą generować ogromną liczbę nowych odtworzeń – powinieneś o nich dbać! Istnieje bowiem pewna grupa odbiorców (ok. 5% Twoich fanów), która słucha średnio 6 razy więcej muzyki niż reszta. Nie zapomnij o tym, by być z nimi w kontakcie na bieżąco, nawet wtedy, gdy zależy Ci głównie na pozyskiwaniu nowych zwolenników Twojej twórczości.
- Aktualizacja jest ważna
Pamiętaj, by sięgając po sławę, odpowiednio przygotować profil artysty na Spotify. W dniu premiery zanotujesz z pewnością duży wzrost wyświetleń w stosunku do dnia poprzedniego – średnio o 77 % więcej w Twoim profilu i o 72 % więcej na stronie Twojego albumu. Wielu muzyków nie czerpie korzyści z tego wzrostu, bo aktualizuje swoje profile dopiero po wydaniu utworu. Ty przygotuj się na sukces wcześniej!
- Długoterminowa promocja twórczości
Premiera nowego utworu już za Tobą? Nie przestawaj go promować! Z badań Spotify wynika, że prawdziwe zaangażowanie fanów zyskasz dopiero po 7 dniach. U 53% badanych artystów szczytowy pod względem ilości odsłuchów dzień przypadł dopiero po tygodniu od premiery, nie tuż po niej.
- Premiery podbijają odsłuchy starszych utworów
Tydzień premierowy to nie tylko odpowiedni moment na promowanie Twojego nowego hitu, ale także dobry czas na podgrzanie zainteresowania wokół starszych albumów. Warto wykorzystać go na przyciągnięcie uwagi odbiorców, zarówno do nowej, jak i starszej już muzyki. Wg. Spotify Twoja wcześniejsza twórczość także zyska o 15 lub na 20% więcej zainteresowania, miej to na uwadze!
- Promocja nigdy się nie kończy
Istnieje wiele sposobów, by podbić zainteresowanie Twoją muzyką. Jeden z nich zakłada zamieszczenie lub aktualizację Canvas, czyli krótkiej zapętlonej wizualizacji dodawanej do piosenek na Spotify. Może to wygenerować o 10 % większe zainteresowanie Twoim nie najnowszym już utworem. Dodając canvas do swojego ulubionego hitu, zwiększasz też prawdopodobieństwo jego udostępnienia!
- Dopasowane gadżety zwiększają zaangażowanie fanów
Ludzie uwielbiają gadżety, Twoi fani również. Jeśli chcesz mieć z nimi dobry kontakt, może czas pomyśleć o linii gadżetów stworzonej z myślą o nich? Zwróć jednak uwagę, by dopasować je do muzyki, którą tworzysz. Mówiąc krótko: musisz poznać potrzeby swoich odbiorców. Jeśli jesteś muzykiem rockowym – postaw na koszulki – 53 % fanów tego gatunku kupuje je najczęściej. Muzyka elektroniczna i country sprzedaje z kolei najwięcej kapeluszy, a muzycy popowi sporo płyt winylowych – nabywa je średnio 32 % odbiorców tego typu muzyki. Pamiętaj jednak, że większa ilość słuchaczy nie równa się większej ilość zakupionych towarów. Mniej znane zespoły często pod tym względem prześcigają popularne bandy, bowiem tutaj liczy się kreatywność i przestrzeń do adaptacji w nowych pandemicznych warunkach.
- Sprzedaż gadżetów zależy od lokalizacji
Planując gadżetową ekspansję na świat, warto pomyśleć także o miejscu ich dystrybucji. Sprzedaż produktów i usług kieruj tak, by docierać z nimi w miejsca, w których istnieje realna potrzeba zakupu Twoich płyt, czapek czy koszulek. Przykładowo: największe miasta USA i Londyn wciąż kochają płyty CD!
- Winyle dla fanów młodych zespołów, koszulki – dla starych
Zaskakujące jest to, że muzyka, która pierwotnie ukazała się na winylu, sprzedaje się o wiele gorzej, niż albumy, który powstały niedawno i mają także swoje winylowe wydania. Z badań wynika, że nikt nie sprzedaje więcej płyt winylowych, niż artyści z pierwszej dekady XXI wieku. Rzecz ma się odwrotnie w przypadku koszulek – tych najwięcej sprzedają zespoły popularne w latach 80. XX wieku. Dane demograficzne Twoich odbiorców mają tutaj ogromne znaczenie.
Widać jak na dłoni, że osiąganie celów muzycznych jest bardzo trudne bez udziału zaangażowanych grup odbiorców. Warto poznać ich motywacje, wzorce zachowań i upodobania, planując z powodzeniem kolejne działania promocyjne.
Zgłoś się do Delphy Records i wspólnie z nami przeanalizuj powyższe trendy. Razem efektywnie wdrożymy je w życie, dzięki czemu dotrzesz do nowych zwolenników swojej twórczości, a także zbudujesz mocne więzi z fanami.
0 komentarzy